introductie - Reisverslag uit Haalderen, Nederland van Joëlle Nusselder - WaarBenJij.nu introductie - Reisverslag uit Haalderen, Nederland van Joëlle Nusselder - WaarBenJij.nu

introductie

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

02 September 2018 | Nederland, Haalderen

Hoi allemaal,

Ik ben Joëlle Nusselder, 15 jaar en ik zit op OBC Bemmel. En zoals je waarschijnlijk al aan mijn weblog hebt gezien ga ik naar Zuid-Afrika met school. Ik heb hier heel veel zin in natuurlijk, maar ik ga eerst vertellen hoe het begon.
Ik zat in groep 8 van de basisschool en mijn zus ging met school naar Zuid-Afrika (hetzelfde als ik nu ga doen). Ze kwam thuis met hele mooie foto’s en verhalen. En ik vond ze zo mooi dat ik dat ook wilde meemaken!
Een paar jaar later ben ik in HAVO 3 aangekomen en hier begon het avontuur voor mij. Mijn ouders kregen een mail over een ‘voorlichting’ over dit project. Ik zei gelijk dat ik erheen wilde. Je moest hier natuurlijk wel wat voor doen, want je moet wel gemotiveerd genoeg zijn. Je moest een brief schrijven en aan de hand daarvan kwam je op een gesprek. En daarna werd je uitgekozen of je mee mocht of niet. En ik zat ertussen!!
Nu in HAVO 4 aangekomen beginnen alle voorbereidingen, bijeenkomsten met de groep, lessen voorbereiden, geld inzamelen ect.
Ik heb echt super veel zin in dit jaar, en ik hou iedereen hierop natuurlijk op de hoogte!!

Hier is een voorstudie over het land:
Genadedal:
Als we de reis maken verblijven we in het dorpje Genadedal. Het is een klein dorpje in de Zuid-Afrikaanse gemeente Theewaterskloof in de provincie Westkaap. Genadedal heeft een oppervlakte van 3,97 km2 met 5663 inwoners dat zijn dus 1427 inwoners per km2 (meeting van 2011). In deze plaats is 94% kleurling, en wordt er voor 95% Afrikaans gesproken. Het is ongeveer 2 uur rijden vanaf Kaapstad. Een van de hoofdsteden van Zuid-Afrika.

West-Kaap:
Zoals je net al hebt gelezen ligt Genadedal in West-Kaap. West-Kaap is een van de negen provincies in Zuid-Afrika, met als hoofdstad Kaapstad. De provincie is ontstaan in 1994, samen met Noord-Kaap en Oost-Kaap. Dit kwam door een opdeling van de reisachtige Kaapprovincie. West-Kaap heeft een oppervlakte van 129.462 km2 met 5.822.734 inwoners dat zijn dus 45 inwoners per km2. In deze provincie wordt maar voor 50% Afrikaanse gesproken.

Zuid-Afrika:
Zuid-Afrika heeft 3 hoofdsteden, Pretoria (bestuurlijke macht), Bloemfontein (rechtsprekende macht) en Kaapstad (wetgevende macht). Zuid-Afrika is een van de rijkste en welvarendste landen van Afrika, met meer dan 50 miljoen inwoners (meeting 2017) daarvan is zo’n 75% gekleurd en ongeveer 25% blank.
In Zuid-Afrika worden meer dan 10 verschillende talen gesproken, waarvan de bekendste Engels en Afrikaans zijn. De Afrikaanse taal stamt af van het Nederlands, het is voor de Nederlanders daarom voor prima te verstaan.


Betekenis van de vlag:
Als laatste van dit verslag, de betekenis van de vlag.
• Rood: staat voor het bloed dat in de geschiedenis van Zuid-Afrika
vergoten is (apartheid)
• Blauw: voor de lucht en de 2 oceanen die aan Zuid-Afrika grenzen
(Atlantische en Indische Oceaan)
• Groen: het natuurbeheer
• Wit: kleur van de hoop, diamant, en voor de blanke bevolking
• Geel: goud, en natuurlijke bron van inkomsten voor Zuid-Afrika
• Zwart: de meerderheid van de bevolking hebben een donkere
huidskleur
De witte Y-vorm in de vlag staat voor de nieuwe democratie waarin er eenheid heerst.

Tot snel!!
Liefs Joëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Zuid-Afrika project van OBC Bemmel

Actief sinds 20 Aug. 2018
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 1855

Voorgaande reizen:

22 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Mijn eerste reis buiten Europa

Landen bezocht: