de reis - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Joëlle Nusselder - WaarBenJij.nu de reis - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Joëlle Nusselder - WaarBenJij.nu

de reis

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

14 April 2019 | Zuid-Afrika, Genadendal

Inleiding
Wow, wat was dit gaaf!! Ik mocht gewoon samen met 18 andere leerlingen van OBC Bemmel naar Zuid-Afrika. We zijn hier twee weken geweest, en hebben iedere dag super veel leuke dingen gedaan. In dit verslag vertel ik wat ik allemaal heb meegemaakt, en hoe ik dat op dat moment heb ervaren. Ik schrijf dit verslag in de verleden tijd omdat ik iedere avond in een boekje opschreef hoe ik de dag beleefd had, en dat was toen al gebeurt, dus daarom kies ik voor de verleden tijd.

Dag 1: vrijdag 22-02-19
Vandaag was het dan zover, we vertrokken vanuit Nederland naar Zuid-Afrika! Om 13.00 uur vertrokken we naar Schiphol. Mijn ouders en broertje gingen mee, om mij uit te zwaaien. Mijn broertje had speciaal hiervoor vrij gekregen van school, al zijn klasgenoten moesten namelijk gewoon naar school.
Om 15.30 uur hadden we afgesproken bij de incheckbalie. Wij moesten inchecken bij incheckbalie 25. We stonden allemaal een beetje te kletsen, en we waren ons aan het voorbereiden op het afscheid. Tja, toen was het zover, we moesten toch echt afscheid nemen. Het was moeilijk voor mij, omdat mijn moeder er heel erg gevoelig voor is als haar kinderen weggaan.
Na het inchecken, de douane, de paspoortcontrole en het boarden stapte we dan eindelijk het vliegtuig in. De reis begon nu echt….
We begonnen rustig aan, eerst de korte vlucht. Tijdens deze reis zat ik naast Marieke en Milou, die waren super gezellig. Deze vlucht duurde ongeveer 3 uur en 30 minuten, maar dat was zo voorbij omdat het zo gezellig was. Toen we aankwamen in Istanbul was het de volgende dag.

Dag 2: zaterdag 23-02-19
Toen we in Istanbul aankwamen zagen
we dat we veel vertraging hadden,
WEL 3 UUR!! Toen het 5.00 uur was
gingen we richting het vliegtuig. Toen we eindelijk klaar waren met boarden, gingen we met een bus naar het vliegtuig we moesten namelijk met zo’n trap het vliegtuig in. Het regende.
In het vliegtuig zat ik bij de wc, veel beenruimte dus☺. Wat niet zo leuk was dat ik tussen 3 onbekende mannen zat, en ik kwam er pas na 3 uur achter waar mijn schermpje zat om films te kijken, lekke slim weer.
Het was een lange saaie vlucht.
Na zo’n 11 uur vliegen waren we aangekomen in Kaapstad. Voordat we onze koffers op gingen halen, moesten we eerst nog ons paspoort laten zien en we kregen een stempel, super vet! Nadat iedereen zijn koffer had gingen we richting de uitgang, en daar stonden de buddy’s op ons te wachten. Ik wist niet hoe mijn buddy er precies uitzag, maar gelukkig wist zij mij te vinden. We vonden het allebei wel een beetje eng, maar toen de gesprekken eenmaal op gang kwamen, was het super leuk. Ook was ze echt super super aardig, dus dat was wel heel fijn.
We moesten in de bus naast je buddy zitten, wat ik dus niet zo heel erg vond omdat ze super gezellig was. Ik heb tijdens deze busreis, met haar gekletst, ik heb haar geleerd hoe ze foto’s moest maken met mijn camera en ze wilde Nederlands leren wat echt super grappig was.

We waren na ongeveer 2 uur rijden aangekomen bij ons verblijf, wij noemden het gewoon thuis. We verdeelde de kamers en de bedden, hielpen met de boodschappen uitpakken, en gingen het eten klaar maken. We aten broodje hamburger. Na het eten gingen we nog wat bespreken, douche, en lekker slapen.
Dag 3: zondag 24-02-19
Vandaag stond op de planning: vanaf 8.00 uur ontbijten, 8.30 uur
opruimen en 8.45 uur gaan. We gingen naar het zuidelijkste puntje
van Afrika. Het was daar echt super mooi, en we hebben mooie
foto’s gemaakt.
Hierna hebben we een oud wrak bekeken, het verhaal erachter
was heel lang, dus die weten we ook niet. Dat is wel jammer vind ik.
Toen gingen we naar het strand. Er was daar een steiger en er zwommen robben onder ons door wat echt super mooi was. Het was echt een top dag, alleen we een beetje verbrand.
We moesten alleen nog boodschappen doen, en dan gingen we naar huis. Er was alleen een probleempje, het was zondag dus de winkels waren gesloten. Helaas, we moesten naar een restaurant. Na het eten gingen we naar huis, douche, nog even kletsen en slapen.

Dag 4: maandag 25-02-19
Voor vandaag stond op de planning om naar school te gaan en te
gaan hiken. We stonden op onze kamer om 5.45 uur op (wat echt
veel te vroeg was), konden van 6.15 t/m 6.45 uur ontbijten en om
7.00 uur gingen we richting school. We zagen onze buddy’s toen weer. We moesten naar een zaal, waar ze eerst met de hele school gingen bidden en vervolgens werden wij welkom geheten. Als laatst moesten zij nog een schoollied zingen, en daarna naar de les. Bij ons viel de les uit, dus kreeg ik een rondleiding door de school. En opeens gingen we muffins versieren, en weer naar het lokaal. Het was allemaal heel vaag. Zij konden ook nergens zien dat de les uitviel, dat lijkt me niet fijn. Wat ook anders was, was dat mijn buddy bijna iedereen knuffelde, als wij dat doen in Nederland dan worden we raar aan gekeken. Het was ook heel normaal om zomaar een klaslokaal in te lopen, de buddy’s wilde dat ik dat ook ging doen om er een foto te maken. Ik wilde dat niet, en zei dat ook maar op een gegeven moment trok een buddy (niet mijne) me aan me arm om mee te gaan dat lokaal in, dat vond ik echt niet leuk.
Verder was het op school wel leuk met mijn buddy. Ze hield me weg bij de minder leuke jongens, zoals de rokers. En ze gaf me steeds snoepjes en sloeg een arm om me een, dat vond ik echt super schattig.
We kregen ook een welkom ontbijt, hierbij heb ik ook het cadeau aan mijn buddy gegeven wat ze super leuk vond en ook vol trots aan iedereen liet zien.
Toen deze chaotische schooldag voorbij was, gingen naar huis. Toen de boodschappen binnen waren (en de mannen naar de kapper waren geweest) gingen we hiken. Dat was super mooi. Toen we weer bij de auto’s waren dacht ik,
ik wil het eigenlijk nog wel een keer lopen. Op de terugweg naar huis, gingen we nog even naar een supermarktje waar we chips en koekjes hadden gehaald.
Thuis gingen we douche, eten, afwassen, in het kringetje zitten en slapen.

Dag 5: dinsdag 26-02-19
Vandaag stond weer op de planning 5.45 uur opstaan, 6.15 t/m 6.45 uur
ontbijten en om 7.00 uur naar school gaan. Ik zag me buddy weer. We
hadden niet zo veel gesprekken omdat ik best wel zenuwachtig was om
naar haar huis toe te gaan. De schooldag begon, vandaag was wel een normale dag qua lessen. Geen chaos meer zoals gisteren, gelukkig. Toen we wiskunde hadden begreep ik er echt niks van, maar bij biologie wel. Het ging over DNA en RNA en daar hebben wij het pas ook over gehad. Wat ik wel raar vond was dat hun geen binas hebben, ik moest uitleggen wat een binas is, en ja hoor het ging weer mis. Ik zei ‘then you don’t have to learn it out your head’ ik wist namelijk niet hoe ik het anders moest zeggen. Ze begrepen wel wat ik bedoelde, maar ik werd wel uitgelachen. Na een aantal lessen gingen we het viervakkenspel doen, dat was echt super leuk. Hierna gingen we met de buddy’s mee naar huis. We gingen opeens overal heen, en ik snapte er niks meer van. Dan waren we bij de buddy van Iris thuis, toen opeens bij het neefje van mn buddy, dan liepen we weer in een bos en opeens zat ik weer bij mijn buddy thuis. Het was wel een beetje chaotische, maaar wel super gezellig!
Mijn buddy woont dus bij haar opa en oma, omdat haar ouders in Kaapstad werken. Haar oma was echt super lief. Helaas was de dag al snel weer voorbij. In de avond aten we pizza, werd er afgewassen en tegelijkertijd een concert gegeven
in de keuken☺, daarna deden we nog een kringetje, douche en slapen.

Dag 6: woensdag 27-02-19
Phoe phoe vandaag was een heftige dag. 5.40 uur opstaan (jep er kwam al verbetering in maar nog steeds te vroeg), 6.00 t/m 6.30 uur ontbijten en 6.45 uur gaan. We gingen naar 2 townships. Om 10.00 uur kwamen we bij de eerste aan. We kregen hierdoor een rondleiding. Het was anders dan ik ervan verwachtte. Er stonden namelijk ook huisjes tussen. De mensen die in de hutjes zitten, wachten dus op een groter huisje. Toen we bij een kinderdagverblijf aankwamen kregen we het verhaal achter de opvang te horen. Het was het idee van Susan om zo’n opvang te bouwen. Zij is de township in geweest en vroeg aan de mensen wat ze nog nodig hadden, ze zeiden dat ze opvang nodig hadden voor de kinderen als de ouders moesten werken. Dus zo is dat dagverblijf er gekomen.
Ze vertelde ook wat over de township zelf, dat de mensen dus bijvoorbeeld met ongeveer 14 mensen in een stenen huisje wonen. Toen we terug liepen had ik het besef wel dat het heel heftig is zo’n township. Ik ging er namelijk over nadenken hoe het er van binnen uitzag, dat maakte veel indruk op mij.

We gingen naar de tweede en laatste township. De sfeer was in het begin al heel anders. Het was ook veel groter, en heftiger. We mochten geen foto’s maken omdat de mensen zich dan normaal konden gedragen. We reden er doorheen en het was veel erger dan de eerste township, alles stond dichter op elkaar en dat deed wel wat met me.
In deze township kregen we geen rondleiding, we liepen sowieso niet rond omdat dat te gevaarlijk was. We hadden de busjes bij een basisschool gezet, er stonden allemaal kindjes te kijken toen we uitstapte. Ze gaven allemaal een high five en er was een meisje die me helemaal ging knuffelen, zo schattig. We gingen de Safe Hub in, en kregen gelijk een heel warm welkom, ze gingen ons liedjes en dansjes aanleren. De leukste ging zo:
I love you, you love me
This is the way should be,
I love you, you love me
This is the way should be
We goanna dance together, dance together
This is the way should be.
Hierna gingen we nog voetballen, naar een winkelcentrum, naar huis, kringetje, schrijven en slapen.

Dag 7: donderdag 28-02-19
Zo ik dacht dat gisteren zwaar was, maar vandaag ook. Op de spanning stond 5.50 uur opstaan, 6.15 t/m 6.45 uur ontbijten, afwassen, klaarmaken en om 7.00 naar school toe lopen. Op school moesten we wachten op de buddy’s, we gingen namelijk met hun schoolbus naar het apartheidsmuseum. Ik vond dit wel een beetje saai en ik begreep vaak niet waar die mevrouw het over had omdat ze heel zacht praatte dus ik kon het vaak maar voor de helft verstaan. Wel jammer natuurlijk.
Vervolgens gingen we de tafelberg op. Doordat hij nou net vandaag in de wolken zat, zagen we dus niks wat echt super jammer was. Er was wel wifi, dus iedereen ging met thuis bellen. Ik was bang om heimwee te krijgen dus daarom belde ik met opa en oma in plek van met mijn moeder. Mijn opa en oma hebben dus ook mijn buddy gezien wat ze super leuk vonden.
Na de tafelberg gingen we naar een markt. Dat was super leuk, want we konden lekker afdingen☺. Of eigenlijk was het leuk tot dat Sanne en ik iedereen kwijt waren. Toen we ons groepje weer gevonden hadden gingen we eten bij de McDonalds, we vonden dat het voor een keertje wel kon. Om 19.30 uur moesten we weer verzamelen op de afgesproken plek. Alle winkels waren al dicht dus wij stonden er al om 19.00 uur. We liepen naar de bus, en gingen weer een lange reis tegemoet. Om 22.30 uur waren we thuis. We hadden buiten even besproken wat de planning van morgen was, we gingen douche en lekker slapen want iedereen
was moe.

Dag 8: vrijdag 01-03-19
Vandaag stond gingen we weer naar school, dus 5.55 uur opstaan,
6.15 t/m 6.45 ontbijten, afwassen, klaarmaken en naar school. Ik snap nog steeds helemaal niks van het schoolsysteem hier. De eerste les gaan we zitten, komt sir binnen en gaan we staan naast de tafel, en gaan we weer zitten. Toen gingen we naar de volgende les, biologie. Hoewel de vorige les over DNA en RNA ging, ging het nu over plantencellen. Verder doen we echt niks in de lessen, en kan ik zo in slaap vallen. Maar ik ben tot nu toe nog altijd wakker gebleven.
Hierna waren voor ons de school uit, we gingen namelijk vrijwilligerswerk doen samen met de buddy’s. We gingen helpen bij een vereniging met verstandelijk gehandicapte. Zijn geven die mensen wel een leven ondanks ze zogenaamd buiten de maatschappij vallen.
Zij maken dingen met de hand, en verkopen ze dan. Met de opbrengst kunne zij eten, drinken en nieuwe materialen betalen.
wij moesten helpen met spullen maken, dat konden ze dan weer verkopen. Ik moest naar leer, het was best wel leuk. We hebben armbandjes en sleutelhangers maken. Uiteindelijk heb ik 1 armbandje ook nog gekocht. Ik vond het super leuk om die mensen te helpen.
De rest van de middag waren we vrij, toen ben ik in slaap gevallen wat ik best jammer vond want ik wilde wel meer zien van het dorpje, maar het was wel lekker.
Als avond eten aten we wraps, het was lekker. Na het eten ging ik douche, chillen, kaarten en slapen.

Dag 9: zaterdag 02-03-19
Vandaag stond op de planning 7.20 uur opstaan (uitslapen dus), 7.30 t/m 8.00 uur ontbijten en om 8.15 uur vertrekken met de bussen. We gingen op boot safari. Het was super leuk! We hebben de hele big 5 van de ocean gezien die bestaat uit:
- Dolfijn
- Witte haai
- Kaapse pelsrob
- Afrikaanse pinguïn
- Zuidkaper (walvis)
Dit is tevens ook de volgorde waarin we ze gespot hebben. Ook vind ik het super vet dat ik een van de enige ben met een foto van de walvis.
De dolfijnen en walvis kwamen met toeval, de haaien werden gevoerd en we gingen naar een robben en pinguïn eiland.

Na de boot safari gingen we een dorpje in, waar we weer konden afdingen met souvenirs. Ook hebben Roy en ik toen nog een ijsje gegeten. Daarna dingen we uiteten, in een super gezellig restaurantje. Milou en Minke hebben hier ook nog gezongen. Na het eten gingen we naar huis, douche en slapen. Want iedereen was weer super moe.
Dag 10: zondag 03-03-19
Oehh vandaag was een indrukwekkende dag waar ik veel zin in had.
Maar eerst, we stonden om 6.45 uur op, 7.00 t/m 7.30 uur ontbijten en om 7.45 uur gaan. We moesten weer naar Kaapstad rijden, en vanaf daar gingen we met de boot naar Robbeneiland. We kregen een rondleiding door de gevangenis van Nelson Mandela. We hebben zelfs de cel gezien!! Ik vond het super mooi om te zien.
Daarna kregen we een rondleiding in de bus over het eiland zelf. Dat was wel vet.
Voor ik het wist zaten we alweer op de boot. Toen we weer terug waren, kregen we vrije tijd. We moesten ook weer zelf ergens gaan eten. We hadden een gezellig tentje gevonden waar we pizza gingen eten. Toen iedereen weer verzameld was gingen we naar huis. Thuis gingen we douche, kletsen en slapen.

Dag 11: maandag 04-03-19
Vandaag gingen we weer een paar uur naar school, dus we stonden om
6.10 uur op (het werd steeds iets later, omdat we steeds tijd over
hadden). Van 6.15 t/m 6.45 uur ontbijten en 7.00 vertrokken we naar
school. Na het eerste lesuur moesten we weer verzamelen, we gingen
weer vrijwilligers werk doen. Ik had geluk want ik mocht naar de day care. Dat was zo super leuk! Alle kindjes waren echt leuk en schattig. Rond 12.00 uur gingen we naar huis, toen hadden we tot 16.00 uur vrije tijd, en moesten we ons klaarmaken. Rond 16.00 uur gingen we boodschappen uitladen, en begonnen we met alle groente snijden ect. Ondertussen hadden we ook al de hele middag geen stroom, hahaha. Toen alles klaar was voor de braai, kwamen de buddy’s. het was super gezellig, maar opeens begon het te regenen. Dat mag de pret niet drukken dachten wij, dus we verhuisde alles naar binnen. Met z’n alle was dat zo gefixt.

Toen de mega gezellige avond afgelopen was, moesten we met z’n 19e alles opruimen. In 15 minuten hebben we dat gedaan, we hebben een record gehaald als je het zo rekent met het aantal leerlingen. Daarna gingen we lekker slapen.

Dag 12: dinsdag 05-03-19
Vandaag was het de dag waar iedereen vanaf het begin van de reis al naar uitkeek. We gingen op safari. Hiervoor moesten we wel het vroegste van de hele 2 weken opstaan, namelijk om 5.15 uur, de klok stond hier ook een uur later dus Nederlandse tijd was dit 4.15 pff. We vertrokken om 6.00 met de bussen. Toen we daar naar ongeveer 3 uur rijden aankwamen, was er een soort van ontbijt voor ons.
Daar gingen we in van die karretjes de safari in. Ik vond het wel tegenvallen dat de dieren toch wel tussen hekken zaten, niet helemaal de safari die ik in mijn hoofd had. Maar ook dat mocht de pret niet drukken!! Ik heb heel erg genoten van alle dieren die we gezien hebben. Het was echt prachtig. Ik vond dit wel een van de hoogtepunten van de reis (betekent niet dat de rest niet leuk was). We hebben bijna de hele big 5 gezien, maar als je vind dat een cheeta en een luipaard
hetzelfde zijn hebben we wel de hele big 5 gezien☺. Toen we weer terug
kwamen, was er middageten voor ons geregeld. Daarna gingen we lekker zwemmen!! Ik heb heel erg genoten van deze dag. Thuis aangekomen gingen we weer eten, douche en slapen.

Dag 13: woensdag 06-03-19
Vandaag stond op de planning om naar kaap de goede hoop te gaan.
Omdat ik vanaf hier niet meer in mijn boekje heb geschreven weet ik
niet meer hoe laat we opstonden.
We reden langs de op een na mooiste kustweg van de wereld, super
gaaf! Het was ook inderdaad heel mooi, onderweg stopte we een keer om foto’s te maken. Daar zijn echt wel mooie foto’s uitgekomen. We hadden ook nog een keer plaspauze voordat we aankwamen. Eenmaal aangekomen gingen we wandelen naar CapePoint. Het was driekwartier lopen, en dat was wel zwaar maar het uitzicht was echt super mooi. Ook hier heb ik weer mooie foto’s gemaakt. Onderweg kwamen we nog wel eens baboons tegen, best wel een beetje eng vond ik. Ik ben helemaal tot bovenaan gelopen, wat echt super mooi was!
Het terug lopen was echt wel heel zwaar, ik had er echt geen energie meer. Op de terug weg gingen we nog even naar een marktje. Frans had hier een grote giraf gekocht. Ik had ook souvenirs gekocht, en weer lekker af gedingt.
Om de dag af te sluiten gingen we nog naar een standje, waar ook pinguïns waren. Daarna gingen we weer uiteten, en naar huis. Thuis gingen we douche, onze les voorbereiden en slapen.

Dag 14: donderdag 07-03-19
Vandaag kon ik heerlijk uitslapen, tot 8.30 uur. We gingen nog even onze tekst doorlezen, en rond 10.00 uur waren we op de basisschool, waar we les gaven. We kwamen daar aan in de pauze, we werden heel raar aangekeken wat ik ook wel weer snap, maar het was niet fijn. ook als wij iets vroegen aan de kinderen, rende ze vaak weg. We werden ook achterna gelopen, of ze zeiden iets en moesten dan heel hard lachen en wezen ons na. Ik voelde me niet op me gemak en vond dit echt niet leuk.
Verder vond ik de les heel goed gaan, de kinderen waren super enthousiast en dat was wel fijn. Ook de docent vond het leuk en interessant. Voor het bouwen van de bruggen vonden ze super leuk!
De rest van de middag hadden we vrije tijd, we moesten wel onze koffers inpakken voor 90% maar dat had ik de avond ervoor al voor een groot deel gedaan. Ik hoefde dus bijna niks te doen. Het regende de hele middag dus we konden eigenlijk niet zo veel doen. We zijn wel door de regen nog naar de supermarkt geweest, maar verder heb ik alleen maar gekaart. Wat ook heel leuk was maar ik zag liever
iets meer van het dorpje.
In de avond aten we boboti, ik vond het niet zo heel lekker omdat ik niet van pittig eten hou, maar ik heb het wel opgegeten. Hierna gingen we naar huis, en slapen.
Dag 15: vrijdag 08-03-19
Vandaag was de laatste dag. We hadden een heel mooi afscheid op
school, wat niet zonder tranen ging. We moesten ook afscheid nemen
van de buddy’s, wat ik echt heel jammer en moeilijk vond.
Toen we weer thuis waren, moesten de koffers in de busjes, en gingen
we richting Kaapstad. We aten met de hele groep nog een ijsje, en we
konden nog de laatste dingetjes kopen. Dat was voor mij wel fijn want ik had nog wat souvenirs nodig, oeps. Gelukkig heb ik voor iedereen een souvenir kunnen scoren, wat wel opluchtte.
Jep toen was het echt zover, we gingen naar het vliegveld. Koffers inchecken ect. Ik vond het super jammer, want die twee weken zijn zo snel gegaan.

We hadden eerste de lange vlucht, en gelukkig zaten we nu wel bij elkaar. Toen we aankwamen in Istanbul was het weer de volgende dag.

Dag 16: zaterdag 09-03-19
We waren aangekomen in Istanbul en hadden nog geen vertraging, totdat
we gingen boarden, toen hadden we een half uur vertraging. In het
vliegtuig liep de vertraging alleen maar op, het was namelijk niet zo goed
geregeld.
Ik zat deze vlucht naast Wies en bij het raam, wat ik heel fijn vond want ik kon lekker tegen het raam aan liggen (ik kon de lange vlucht niet in slaap komen). Toen we waren geland, kon ik niet meer wachten om mijn ouders weer te knuffelen. Het duurde echt allemaal super lang voor mijn gevoel. Maar toen iedereen z’n koffer had, deden we nog een laatste groepsknuffel, en gingen we naar onze ouders. De reis was echt afgelopen. Gelukkig blijft hij voor altijd bij me, ik ga dit nooit meer vergeten!!


Ik hoop dat dit leuk was om te lezen, en dat jullie nu precies weten wat ik heb meegemaakt. Het was eens super avondtuur die ik nooit ga vergeten, ik zou hem zelf wel nog een keer willen meemaken!

liefs,
Joëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Zuid-Afrika project van OBC Bemmel

Actief sinds 20 Aug. 2018
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 1860

Voorgaande reizen:

22 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Mijn eerste reis buiten Europa

Landen bezocht: