bijeenkomsten - Reisverslag uit Haalderen, Nederland van Joëlle Nusselder - WaarBenJij.nu bijeenkomsten - Reisverslag uit Haalderen, Nederland van Joëlle Nusselder - WaarBenJij.nu

bijeenkomsten

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

14 Februari 2019 | Nederland, Haalderen

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer hoor, het is weer een tijdje geleden maar dit verslag is lekker lang dus dat maakt het wel weer goed (hoop ik☺). Wij hebben nu alle bijeenkomsten gehad, en in dit verslag vertel ik daar iets over. Veel lees plezier!!

Om de groep beter te leren kennen was 1x per maand een bijeenkomst. In deze bijeenkomsten kwamen we bij elkaar om te praten over de reis, wat je wel en niet mee mag nemen, wat we tijdens de reis gaan tegenkomen, maar ook hadden we het over onze angsten want dat is ook belangrijk om te weten van elkaar.

In het begin van de eerste bijeenkomst, die plaats vond op 18 Juni 2018, was iedereen stil. We zaten in een kring, en iedereen keek rond wie er zaten, maar niemand zei iets. Af en toe hoorde je iemand iets fluitsteren, maar verder was het stil. Toen iedereen er was gingen we een namen ronde doen, speed daten, en we hadden een foto gemaakt met de hele groep bij de vlag van Zuid-Afrika. Toen we dat gedaan hadden begon iedereen al wel wat meer te praten, maar nog wel fluisterend. We gingen dingen bespreken, zoals belangrijke papieren die we moesten invullen, we moesten kopieën van ons paspoort maken ect. Toen de bijeenkomst was afgelopen begon iedereen nog iets meer te praten, maar nog wel alleen met de mensen die je kende. Dit was denk ik een van de spannendste bijeenkomsten.

De tweede bijeenkomst was op 12 september 2018. In het begin werd er al veel meer gepraat. Er was ook al een groepsapp gemaakt, waardoor we elkaar toch wel wat beter leerde kennen. Tijdens deze bijeenkomst werd er verteld dat we ook een les moeten geven in Zuid-Afrika. Iedereen moest tweetallen maken en een onderwerp bedenken. Ook moesten we een lesplan gaan maken, die we later moesten inleven bij Stella en Marieke om het te laten checken. Zij hebben ons heel goed geholpen bij het maken van onze les. Ik ga samen met Linda en Wies een les geven over waterbeheer in Nederland. Ik moet zeggen dat ik er zelf ook nog niet zo heel veel van wist (ondanks ik al mijn hele leven in Nederland woon) dus ik heb er ook weer wat van geleerd. Ik praat over dijken en polders. We hebben dit super goed uitgewerkt, veel plaatjes uitgeprint zodat we hopen dat de kinderen het goed snappen (dit hebben we wel in onze vrije tijd gedaan en niet tijdens de bijeenkomst, maar ik vond het belangrijk om het wel te vermelden)

Een paar dagen later, 23 september 2018 hadden we een teambuildingsdag. Deze dag was er om de groep nog beter te leren kennen, en het vertrouwen van elkaar te krijgen. We moesten ook een presentatie voorbereiden voor deze dag. Ik moest samen met Floore, Isa en Femmie iets vertellen over Genadendal (het dorpje waar wij verblijven) en Nelson Mandela.
Ook moesten wij met de groep een lunch voorbereiden. Dit ging allemaal super goed! Ook zijn we nog de gymzaal in geweest om vertrouwensspelletjes te doen. En aan het eind van de dag hebben we nog regels opgesteld waar we ons aan moeten houden in Zuid-Afrika.

Op 24 oktober 2018 was het dan zover, de bijeenkomst waar ik het meest tegenop zag. Deze bijeenkomst kregen we een prik. Eerst kregen we nog een voorlichting, over ziektes die je kunt oplopen in Zuid-Afrika, waar je voor moet oppassen, en welke medicijnen je moet meenemen. Toen was het zover…. De prik (hepatitis A en B). Ik vond het mega eng, maar gelukkig steunde iedereen mij. Floore ging bijvoorbeeld k3 liedjes zingen☺. Toen dat erop zat, hebben we nog wat dingentjes besproken en mochten we naar huis.

Onze vijfde bijeenkomst vond plaats op 21 november, tijdens deze bijeenkomst hebben we een documentaire gekeken over Nelson Mandela, hij heet ‘Nelson Mandela In The Name Of Freedom’. Dit was naar mijn mening een erg speciale documentaire omdat je echt het leven van Nelson Mandela zag, en dat vond ik erg mooi. Zeker een aanrader dus!

De volgende bijeenkomst vond plaats op 18 december. Tijdens deze bijeenkomst ging het veel over de fundraising, maar over mijn fundraising vertel ik in een ander verslag. Ook werd alles even gecheckt of het wel in orde was, en we konden ook nog vragen stellen over onze lessen. Ook hadden we het over de shirts. Wij krijgen dus een hoody en een T-shirt die wij zelf ‘ontworpen’ hebben met de groep. Wij doen de hoody aan tijdens de reis, en het T-shirt in Zuid-Afrika.
Aan het eind van deze bijeenkomst had Marieke nog een pup quiz voorbereid. Dat was echt super leuk, ik had alleen niet gewonnen.

De bijeenkomst op 23 januari was eigenlijk het zelfde als de andere, de fundraising werd afgerond, er werden nog de laatste dingen gecheckt ect.
Wat wel anders was is dat de docenten (Frans, Freek, Stella en Marieke) ons even alleen lieten om met z’n alle te praten over dingen die nog besproken moesten worden, maar ook om even lekker te kletsten met z’n alle. Dat was wel heel erg leuk.

Toen was het zo ver op 13 februari was de laatste bijeenkomst. Deze bijeenkomst begonnen we even anders dan normaal, Frans had namelijk een mededeling hij was namelijk op 12 februari 2018 gevallen in Zuid-Afrika, hij is hiervan nog steeds niet helemaal van genezen. Maar wat doet hij nou, hij denk laat ik er een traditie van maken en is op 12 februari 2019 even van z’n fiets afgevallen. Hij kan wel mee op reis, gelukkig, maar hij gaat waarschijnlijk nog wel pijn hebben.
Tijdens deze bijeenkomst hebben we een vragenronde gehad, bijna niemand had nog vragen, totdat de rond was geweest hahaha☺. Verder hebben we alles afgerond deze bijeenkomst. Met alle fundraisings bij elkaar hebben wij een bedrag opgehaald van €6384,20. We zijn daar echt super trots op!!!! De t-shirts en de hoody’s kunnen we maandag op school ophalen, en dan begint de reis vrijdag 22 februari 2019.
Spannenddd…….

Er komen nog verslagen aan van de reis zelf, dus hou mijn blog in de gaten!!

Veel liefs,
Joëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Zuid-Afrika project van OBC Bemmel

Actief sinds 20 Aug. 2018
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 1859

Voorgaande reizen:

22 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Mijn eerste reis buiten Europa

Landen bezocht: